Actualités – Evénements //

– Publication novembre 2019 : « Touching to see », Jean Arnaud, in Michael Snow

Cambridge, MA, USA – The MIT Press , « October Files »

https://mitpress.mit.edu/books/michael-snow-1

Summary
Essential texts on the work of the influential artist Michael Snow: essays and interviews spanning more than four decades.
Few filmmakers have had as large an impact on the recent avant-garde film scene as Canadian Michael Snow (b. 1928). His works in a range of media—film, installation, video, painting, sculpture, sound, photography, drawing, writing, and music—address the fundamental properties of his materials, the conditions of perception and experience, questions of authorship in technologically reproducible media, and techniques of translation through written and pictorial representation. His film Wavelength (1967) is a milestone of avant-garde cinema and possibly the most frequently discussed “structural” film ever made. This volume collects essential texts on Snow’s work, with essays and interviews spanning more than four decades.
From its earliest issues, October has been a primary interlocutor of Snow’s work, and many of these texts first appeared in its pages. Written by such distinguished critics and scholars as Annette Michelson, Hubert Damisch, and Malcolm Turvey, they document Snow’s participation in postwar discourses of minimalism, postminimalism, photo-conceptualism, and avant-garde cinema, and examine particular works. Thierry de Duve’s essay on linguistics in Snow’s work appears alongside Snow’s response. The volume also includes other writings by Snow, images from his 1975 work Musics for Piano, Whistling, Microphone, and Tape Recorder, and an interview with the artist conducted by Annette Michelson.
Essays and interviews: Jean Arnaud, Érik Bullot, Hubert Damisch, Thierry de Duve, Andrée Hayum, Annette Michelson, Michael Snow, Amy Taubin, Malcolm Turvey, Kenneth White

L’EAU N’EST JAMAIS LA MÊME – Exposition du 3 au 5 juin 2019 – Université Jean Monnet Saint-Etienne – Vernissage le 3 juin à 17h, dans le cadre du colloque international « Variabilité, mutation, instabilité des créations contemporaines » (sld. Ch. Buignet, C. Novella, A. Favier)

— Publication mars 2019:  « Biomorphisme« , contribution de Jean Arnaud, Amélie de Beauffort et Julien Bernard


— BIOMORPHISME – Approches sensibles et conceptuelles des formes du vivant

Vernissage de l’exposition le vendredi 9 novembre à partir de 18 h
Tour Panorama – Cinquième étage 
Friche Belle de Mai
41 rue Jobin 13003 Marseille
Exposition du 10 novembre 2018 au 10 février 2019
DOSSIER DE PRESSE:

— MOW (Marseille Octopus Worldwide) – Exposition Aux Docks-Villages

Programme de la semaine du poulpe du 8 au 14 octobre:

 http://jeanarnaud.fr/wp-content/uploads/2018/10/Mowwww-FINALOUF.pdf

Conférence Jean Arnaud / Vladimir Biaggi – Librairie des Arcenaulx – Mercredi 10 octobre 18h

Invitation Arcenaulx


— SIDERATION – Narcisse, Méduse & Cie  –  Mars-Avril 2018

Musée des moulages (MUMO), Lyon

http://jeanarnaud.fr/index.php/2018/03/19/sideration/


— BIOMORPHISME ET CREATION ARTISTIQUE – Session 2 – Automne 2017

Séminaire/workshop organisé dans le cadre du projet Biomorphisme. Approches sensibles et conceptuelles des formes du vivant

Organisation : Jean Arnaud (AMU, LESA) ; Julien Bernard, MCF philosophe des sciences au CEPERC ; Sylvie Pic, artiste

– Faculté des Arts et Lettres – Schuman

Jeudis 12 octobre, 9 novembre, 23 novembre, 7 décembre

Salle S1 — 9h – 13 h

http://lesa.univ-amu.fr

————————————————————————————————————————————————

— Exposition collective SECRETS DE NATURE – 1ere édition de BOTANIC’ART

Présentation de dessins –  La flèche de plomb (2017)

Centre d’Art La Falaise,

5 cours Gambetta 83570 Cotignac, Var, France

Du 28 octobre au 30 novembre 2017

Vernissage le samedi 28 octobre à 11h 30

www.centredartlafalaise.com

————————————————————————————————————————————————

— “La place de l’œuvre – Evolutions du doctorat «Lettres et arts»”, journée d’étude à la Maison de la Recherche – Faculté Arts, Lettres, Langues et Sciences Humaines – Site Schuman, Aix-en-Provence. 1er juin 2017, 14h -19h → Programme

— « Sauver sa peau », journée d’étude « Naturalisation et représentation animale », salle Armand Lunel, Cité du Livre Aix-en-Provence, vendredi 30 juin, 9h – 17h → Programme

— « Sauver sa peau », exposition à la galerie Emile Zola, cité du livre, Aix-en-Provence, du 20 juin au 11 août 2017 → Présentation // Pour plus d’info : sauversapeau.org 


— Colloque « Le récit et sa capacité à créer de nouveaux mondes, de nouveaux mythes » , jeudi 6 avril 2017, salle de conférence de l’Alcazar → programme

— Controversations : « L’art peut-il s’enseigner? », samedi 18 mars 2017, FRAC PACA, Marseille, 17h → programme


Jean Arnaud est né en 1958, il vit et travaille à Marseille.
Artiste et professeur des Universités en Arts plastiques à Aix-Marseille (AMU).